Thursday, October 23, 2014

Kempen Nyah-aktif Khidmat Peti Simpanan Suara Telefon Bimbit (Voice Mailbox)

Katakan telefon bimbit anda berbunyi dan anda terlepas menjawab panggilan atau anda mematikan telefon bimbit ataupun kehabisan bateri, maka rakan atau saudara yang menghubungi anda tadi akan disambungkan ke peti simpanan suara, dimana mereka akan dikenakan caj secara purata sebanyak 30 sen setiap kali gagal menghubungi anda. Tahukah anda bahawa setiap pengguna telefon bimbit di Malaysia secara purata menyumbang RM1.00 sehari untuk khidmat peti simpanan suara. Secara tidak sedar anda telah menyumbang sebanyak RM365.00 setahun untuk perkhidmatan yang tidak penting ini sedangkan ada perkara yang lebih perlu untuk diberi keutamaan.

Data terbaru menunjukkan bahawa terdapat hampir 28 juta pengguna telefon bimbit pra-bayar berbanding hanya 27 juta rakyat Malaysia. Ini bererti, syarikat-syarikat telco secara keseluruhan meraih pendapatan kasar hampir RM10 billion setahun melalui khidmat peti simpanan suara.

Apabila kita menyah-aktif peti simpanan suara, rakan-rakan atau saudara mara yang gagal menghubungi kita tidak akan disambungkan ke peti simpanan suara seterusnya akan menjimatkan caj panggilan mereka. Melalui kempen ini, kita bukan berniat untuk mensabotaj syarikat-syarikat telco di Malaysia, tetapi lebih kepada mengingatkan sesama pengguna agar lebih berjimat cermat berbelanja. Sejumlah RM365.00 setahun yang dijimatkan itu akan dapat digunapakai untuk perkara-perkara lain yang lebih utama dan bermanfaat seperti perbelanjaan sekolah atau pengajian di universiti dan sebagainya.

Untuk menyah-aktif khidmat peti simpanan suara sila ikut langkah seperti di bawah :
  
  1. Maxis Deactivate – ##109# kemudian tekan butang dail. Sekiranya gagal,,, klik link ini https://forum.maxis.com.my/forum_topic.asp?TOPIC_ID=2142&whichpage=88
  2. Digi Deactivate – *128# kemudian pilih 'mobile service, voice mail & deactivate' atau sekiranya gagal, hubungi Digihelpline 0162211800 'customer service' untuk 'deactivate voice mailbox'.
  3. Celcom & Tunetalk Deactivate – ##002# kemudian tekan butang dail. Sekiranya gagal, sila hubungi nombor 1111 atau 03-3630 8888 dan maklumkan kepada 'customer service' untuk 'deactivate your voicemail'. 

Sebagai pengguna bijak, sila kongsi artikel ini dengan rakan-rakan dan saudara mara yang biasa anda hubungi agar anda tidak lagi dikenakan caj khidmat peti simpanan suara sekiranya gagal menghubungi mereka dan begitu juga sebaliknya.

*** Jangan lupa klik iklan di blog saya ini sebagai tanda sokongan.



 Share---Share---Share---Share---Share---Share---Share